Stosowanie materiałów wspierających sprzedaż należy do działań z zakresu retail marketingu. Wyjaśniamy, czym są materiały POSM, a także jakie są ich rodzaje.
Materiały POS – co to jest POSM, POS, POP
Materiały reklamowe służą do promocji produktów w punkcie sprzedaży. Mają one za zadanie przyciągnąć uwagę Klientów i skłonić ich do zakupu. Materiały mogą więc wspierać akcje promocyjne lub uzupełniać informacje na temat produktów. Celem stosowania materiałów jest ostatecznie zwiększenie sprzedaży.
Wykorzystywane są głównie w sklepach detalicznych. Na przykład w sklepach spożywczych, odzieżowych czy na stacjach benzynowych.
Stosuje się kilka określeń dla materiałów reklamowych, takie jak POSM, POS czy rzadziej POP. Są one używane zamiennie, jednak poprawnym określeniem dla materiałów jest POSM. Wyjaśniamy te pojęcia.
POSM (ang. point of sales materials) – Wszelkie materiały marketingowe wykorzystywane w punktach sprzedaży. Mają one na celu zwrócenie uwagi Klientów na produkt lub promocję. To na przykład wobblery, stojaki reklamowe, plakaty, naklejki.
POS (ang. point of sale) – Miejsce, w którym Klienci finalizują zakup produktu lub usługi. Termin ten odnosi się więc do stanowiska kasowego.
POP (ang. point of purchase) – Działania marketingowe podejmowane w celu zwiększenia sprzedaży. Na przykład planowanie sposobu ekspozycji czy wdrożenia promocji.
Rodzaje materiałów reklamowych dla firm i sklepów
Wyróżniamy różne rodzaje materiałów POSM, w zależności od miejsca ich montażu. Wśród nich mamy akcesoria montowane na półkach regałów, zawieszane na suficie czy też umieszczane na podłodze.
Materiały wspierające sprzedaż, czyli POSM:
– Shelf stoppery – Nakładki na listwę cenową. Zwykle zawierają krótką informację typu „promocja”, „najniższa cena”. Mogą także wskazywać najważniejsze zalety produktu. Występują na przykład w kształcie okrągłym, kwadratowym czy formie przypominającej promowany artykuł.
– Wobblery – Elementy montowane do półki regału, zwane „kiwakami”. Treść reklamową prezentuje się na plakietce, która „kołysze się” pod wpływem ruchu powietrza.
– Toppery reklamowe – Panele umieszczane w górnej części regału, tuż nad półkami z produktami. To dobrze widoczne oznaczenie, dzięki któremu Klienci odnajdują poszukiwany towar.
– Shelflinery – Listwy zawierające grafikę reklamową, umieszczane na krawędzi półki.
– Tablice reklamowe – Tak zwane potykacze, czyli stojaki z tablicą kredową lub ramką typu OWZ.
– Podstawki wydawcze – Podstawki do wydawania reszty. W ich wewnętrznej części znajdują się etykiety reklamowe widoczne dla Klientów.
– Standy, displaye – Wieloformatowe konstrukcje. Mogą mieć niestandardowy kształt, wzorowany na reklamowanym produkcie.
– Naklejki – Materiały graficzne umieszczane na podłodze w sklepie. Zwykle prowadzą do regału z produktami danej marki.
Właściciele sklepów otrzymują materiały reklamowe zwykle od samych marek, które są zainteresowane dodatkową formą promocji. Przeważnie dostosowują one materiały do wymagań sklepu.
Niekiedy też sklepy zlecają wykonanie materiałów u firm specjalizujących się w projektowaniu i produkowaniu materiałów reklamowych.
Prezentowane materiały powinny być oczywiście zawsze aktualne i umieszczone w odpowiednim miejscu w sklepie.
Przeczytaj również:
https://wyposazenie-dla-sklepow.pl/sklepy-odziezowe/kosz-ekspozycyjny-do-urozmaicenia-ekspozycji-w-sklepie/
https://wyposazeniedlasklepow.pl/sklepy-konfekcyjne/rola-kolorow-w-sprzedazy-a-wystroj-sklepu/
Zobacz asortyment do sklepu:
https://wyposazamysklepy.pl/drobny-asortyment-wyposazenia-sklepu
2 odpowiedzi na “POSM, czyli materiały wspierające sprzedaż w sklepie”